Organizacje pozarządowe działające w dziedzinie pomocy humanitarnej, współpracy rozwojowej i edukacji globalnej opracowały zbiór podstawowych zasad, jakie należy uwzględniać przy tworzeniu i realizacji strategii komunikacji publicznej dot. krajów Globalnego Południa. Przekaz powinien promować równość wszystkich ludzi, szacunek, uczciwość, solidarność i sprawiedliwość.

We wszystkich komunikatach i tam, gdzie to uzasadnione potrzebą pokazania realiów, należy:
  1. Dokonywać wyboru obrazów i wiadomości z zachowaniem wartości poszanowania równości, solidarności i sprawiedliwości.
  2. Prawdziwie przedstawiać wszelkie obrazy i sytuacje zarówno w bezpośrednim jak i w szerszym kontekście, dążąc do zwiększenia powszechnego zrozumienia realiów i złożoności procesu rozwoju.
  3. Unikać obrazów i wiadomości mogących szerzyć stereotypy, wywoływać sensacje lub dyskryminować ludzi, sytuacje lub miejsca.
  4. Wykorzystywać obrazy, wiadomości i badania jednostkowych przypadków z pełnym zrozumieniem, uczestnictwem i za zgodą zainteresowanych (lub ich rodziców lub opiekunów).
  5. Zagwarantować, że osoby, których sytuację przedstawiamy mają możliwość opowiedzenia o swojej historii osobiście.
  6. Ustalić i zanotować, czy osoby te zgadzają się na ujawnienie ich personaliów i twarzy i zawsze postępować zgodnie z ich życzeniem.
  7. Działać zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie praw człowieka i ochrony osób słabszych.
  8. Działać zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie praw dziecka zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, ponieważ to właśnie dzieci są najczęściej przedstawiane.
Facebook
Przewijanie do góry
Przejdź do treści